Lyxig fisksoppa med smak av saffran

Jag har varit extremt sugen på fisksoppa och lyxade till det så här mitt i veckan. Den blev otroligt krämig och supergod!
Till och med karl'n tyckte den va jättegod vilket känns som ett bra betyg då han avskyr fisk och inte särskilt förtjust i saffran.

Fisksoppa

1 fänkål
2 msk tomatpure
1 burk crème fraîche med smak av saffran och tomat
1/2 burk crème fraîche med smak av dill, svartpeppar och vinäger
2 dl vitt vin
1-2 dl grädde
2 msk fiskfond
1 paket saffran
300 g fisktärningar tinade
1 paprika
3 st salladslök
1 näve ärtskidor
Skalade räkor

Gör så här
Skiva fänkålen och stek den i smör och tomatpuren i en gryta. Blanda i crème fraîche, vin, grädde, fond och koka tills fänkålen börja kännas mjuk (5-10 min).
Under tiden det kokar så kan du skiva paprika, ärtskidor och lök.
Häll i fisken och låt den koka i ca 8 min tillsammans med saffranet.
När fisken är klar häller du i grönsakerna och låter dom ligga i 1 min så de är fortfarande krispiga.
Ta några varv med saltkvarnen.
Ta av grytan från plattan och vänd ner räkorna.
Bon appetit!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0